personal fit

uitgerust wakker worden

WELK MATRAS PAST BIJ MIJN SLAAPHOUDING?

Lekker slapen kan alleen op een matras dat past bij jouw slaaphouding en lichaamsbouw. Daarom is het belangrijk een matras te kopen dat jou op het lijf is geschreven.

Hoe een matras ligt is heel persoonlijk. Jouw lichaam heeft andere aandachtspunten dan bijvoorbeeld dat van je partner. Je kunt hier op inspelen met technische aspecten, maar het belangrijkst is het gevoel, de ‘slaapwaardering’.

PERSOONLIJK SLAAPPROFIEL

Bij de zoektocht naar een nieuw matras kun je rekening houden met een aantal slaapfactoren die altijd een rol spelen. Als je deze factoren bij elkaar optelt, krijg je een persoonlijk slaapprofiel. Voor iedereen is een slaapprofiel te bepalen. En met behulp van dat slaapprofiel kom je tot de ultieme slaapoplossing voor jou.

matrassenwijzer_zij_slaper



LICHAAMSVORM



SLAAPHOUDING



LENGTE & GEWICHT



PERSOONLIJKE VOORKEUREN

LICHAAMSVORM

Een matras moet ondersteuning bieden aan verschillende delen – ook wel zones – van je lichaam. Want als je lichaam goed wordt ondersteund, krijgt je lichaam de optimale rust en worden lichamelijke klachten zoals een pijnlijke rug of nek voorkomen.

Daarom is het belangrijk om rekening te houden met welke lichaamsvorm je hebt. Zo weet welke delen van je lichaam extra ondersteuning vergen en welke niet.

SLAAPHOUDING

Iedereen slaapt anders. Je hebt de rugslaper, de zijslaper en de buikslaper. Wat voor slaper jij bent, is te herkennen aan de slaaphouding die je aanneemt als je in slaap valt.

Natuurlijk beweeg je tijdens je slaap, maar de grootste tijd van de nacht breng je waarschijnlijk door in de positie die je ook aanneemt bij het inslapen.

Voor iedere slaaphouding hebben wij een matras die de juiste ondersteuning biedt zodat eventuele lichamelijke klachten worden voorkomen.

Rugslaper

Ben je een rugslaper? Dan kan je ruggengraat een S-vorm in het matras aannemen. Het is daarom belangrijk dat de rugholte goed wordt ondersteund, zodat je ruggenwervels hun natuurlijke vorm kunnen behouden. Het matras mag dus niet te hard, maar ook niet te zacht zijn.

  •  Matras met een binnenkern van pocketveren en visco afdeklaag. Bekijk matrassen
  •  Matras met een binnenkern van pocketveren en koudschuim afdeklaag. Bekijk matrassen

Zijslaper

Zijslapers moeten net als rugslapers rekening houden met de wervelkom. Deze moet bij zijslapers namelijk recht liggen, maar ligt al snel in een S-vorm als je matras te hard of te zacht is. Een zijslaper kan het beste een matras kiezen die drukverlagend en ondersteunend is.

  •  Matras met een binnenkern van pocketveren en latex afdeklaag. Bekijk matrassen
  •   Matras met een binnenkern van pocketveren en koudschuim afdeklaag. Bekijk matrassen

Buikslaper

Breng jij de nachten door op je buik? Dan vormt er zich vaak een te grote uitholling in de rug en een sterke draai in de nek. Om lichamelijke klachten - zoals pijn in de onderrug en nek - te voorkomen, adviseren wij een matras dat tegendruk geeft en hierdoor de buik in de juiste positie drukt. Zoals onder andere een matras met een binnenkern van pocketveren in combinatie met een afdeklaag van gelschuim.

  •  Matras met een binnenkern van pocketveren en gelschuim afdeklaag. Bekijk matrassen

LENGTE & GEWICHT

Koop je een nieuw matras, dan is het belangrijk om rekening te houden met je lichaamsgewicht en je lengte, oftewel je Body Mass Index (BMI). Je lichaamsbouw bepaalt namelijk hoe ver en op welke plekken jij in je matras wegzakt.

Maar ook je lengte speelt hierbij een rol. Want een persoon van 80 kilo die 1.60 meter lang is, zakt verder weg in een matras dan een persoon van 80 kilo die 1.95 meter is.

Welk matras bij jouw lichaamsgewicht en lengte past, vind je in onderstaande tabel:


MEDIUM MATRAS

Als de tabel aangeeft dat je beter kunt kiezen voor een medium matras, oftewel een zacht / normaal matras, heb je een matras nodig die een soepeler comfort biedt. Is je matras namelijk te hard, dan wordt de druk op het lichaam verhoogt. Een gevolg hiervan is dat je vaker gaat draaien in je slaap en dat gaat ten koste van je energie. De kans dat je nog steeds moe bent als je wakker wordt, is dan groter.

Ander nadeel van een te hard matras is dat er pijnlijke drukpunten kunnen ontstaan. En op lichamelijke klachten zit je zeker niet te wachten.

medium matrassen

(EXTRA) STEVIG MATRAS

Kun je volgens de tabel beter kiezen voor stevig of extra stevig oftewel een hard matras? Dan vraagt je lichaam om een ander draagvlak. Het voordeel van een hard matras is dat deze een stevigere ondersteuning biedt.

In een zacht matras kun je namelijk te diep wegzakken waardoor je lichaam harder moet werken om van houding te veranderen en dat kan ervoor zorgen dat je ’s nachts vaker wakker wordt wat niet ten goede komt van je nachtrust.

stevige matrassen

extra stevige matrassen

maak een afspraak

EN ONTDEK JOUW PERSONAL FIT



ontdek de collectie

shop matrassen

LAAT JE ADVISEREN

BEZOEK DE WINKEL OF KIJK ONINE