• 03-09-2018
  • Slaapkamer

Heb jij ook regelmatig plafonddienst terwijl de rest van het huis al diep in slaap is? Je bent niet de enige, heel veel mensen hebben moeite met inslapen of doorslapen. Deze tips dragen bij aan een goede nachtrust, zodat je straks weer fris en fruitig aan de dag kunt beginnen. 

Acht uur slapen? Onzin!

Een nacht van acht uur slapen is niet wat het lijkt: Gemiddeld spreek je namelijk over een slaapcyclus van 90 minuten. Waarbij de ene cyclus vaak vloeiend overgaat in de volgende. Tegen de ochtend slaap je langzaam steeds iets minder diep. Tussendoor kan het best zijn dat je even wakker wordt. Meestal draai je je dan even om en zak je weer langzaam weg. Daarom voelt zo’n nacht vaak als één lange nacht slaap. Je routine voor je slaap bepaalt voor een groot deel hoe je inslaapt en je slaapkwaliteit, dus of je tussen de slaapcyclussen ook lekker doorslaapt. Gelukkig kan je zelf dus best wat zaken aanpassen goed de nacht door te komen. 

Voer een avondritueel in

Een mens is en blijft een gewoontedier. Door elke dag voor het slapen gaan een vast patroon te doorlopen, leer je je lichaam aan dat je slaaptijd eraan zit te komen en zal je lichaam ook vast stofjes aanmaken die het inslapen bevorderen. Kies natuurlijk wel voor rustgevende bezigheden: bijvoorbeeld even met de hond lopen, een lekker warm bad nemen of even lezen met een kopje thee. Om vervolgens de afrondende taken uit de voeren: de vaatwasser inruimen, spullen voor de volgende dag klaarzetten, het huis afsluiten, tanden poetsen, lampen uitdoen en hop, naar bed. Probeer ook een vaste slaaptijd aan te houden, al na een paar dagen zal je zien dat je lichaam zichzelf al helemaal gaat instellen op je nieuwe slaapritme. 

Zorg voor een bed dat echt bij je past

Wist je dat je ongeveer een derde van je leven doorbrengt in  je bed? Het kan dus geen kwaad jezelf een lekker comfortabel bed te gunnen. Of je nu kiest voor een ledikant of boxsping, door de afmeting af te stemmen op je lichaamslengte, het matras uit te kiezen op basis van je favoriete slaaphouding en een goed ventilerend, zacht hoofdkussen te kopen, stel je zelf jouw ideale bed samen. Heb je het vaak warm in je slaap? Kies dan voor een matras met een afdeklaag van gel, dit werkt namelijk verkoelend en ventileerd uitstekend. Ben je juist een koukleum? Een matras van latex zorgt dat je je lichaamswarmte goed kan vasthouden.  Lees hier meer over op onze adviespagina of kom langs in een van onze winkels. 


Vermijd prikkels

We krijgen de hele dag door allemaal informatie op ons afgestuurd. En door de komst van de smartphone blijven we ook vaker doorwerken. Nog even dat mailtje versturen. Even snel wat opzoeken. Social media checken. Berichtjes die binnenkomen… Spreek met jezelf af dat je na 20.00 uur niet meer op je telefoon, tablet of computer kijkt. 

Mindfulness: maak je hoofd leeg

Je herkent het vast wel: de halve nacht heb je wakker gelegen om een bepaald probleem, wat de volgende ochtend eigenlijk helemaal niet zo relevant leek te zijn. Probeer niet te diep op je gedachtes in te gaan, maar probeer ze los te laten. Dit kan je doen met ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen. Ontdek hier een aantal ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan. 

Raam open en verwarming omlaag

Een goede handeling om aan je avondritueel toe te voegen is het omlaag draaien van de thermostaat. De beste temperatuur om te gaan slapen ligt namelijk (schrik niet) rond de 16 graden. Ook doe je er goed aan om met het raam open te slapen. Het zorgt voor frisse lucht en ventileert je slaapkamer, hierdoor word je fitter wakker en heb je minder kans op hoofdpijn. Ook een goed ventilerend matras, een hoofdkussen met gelpad en luchtig dekbed werken verkoelend.

Slaapverwekkende aroma’s

Geur heeft veel invloed op de mens: maar liefst 75% van de menselijke emoties wordt bepaald door wat we ruiken. Plaats dus gerust een paar geurstokjes in de slaapkamer. Lavendel is een uitstekende geur die een ontspannende werking heeft, je hoofdpijn verzacht en helpt bij het inslapen. Niet zo dol op lavendel? Probeer dan eens jasmijn, een krachtig parfum dat een positieve invloed heeft op het welbehagen en gevoelens van angst vermindert.

Verduister de slaapkamer

Licht zorgt voor de aanmaak van serotonine, dit stofje regelt je stemming en zorgt dat je wakker bent. In het donker wordt serotonine omgezet naar melatonine, het slaaphormoon. Zorg dus dat je kamer lekker donker is, dim je verlichting vast voor het slapengaan of doe een klein nachtlampje aan. Dit is ook de reden dat er wordt afgeraden om tot ’s avonds laat tv te kijken, want ook de televisie geeft licht af, wat de aanmaak van melatonine afremt. Andersom werkt dit principe natuurlijk ook: ga overdag dus lekker naar buiten voor een gezonde portie vitamine D(aglicht).