• 03-09-2018
  • Slaapkamer
Ontspanningsoefeningen-header

Val jij moeilijk in slaap door (teveel) piekeren en leidt dit vervolgens tot een slechte nachtrust? Wij spraken met positiviteitscoach Melanie en tippen een aantal ontspanningsoefeningen voor in je bed zodat jij relaxed aan je nacht begint. Want een keertje slecht slapen is niet erg, maar structureel minder dan 7 uur per nacht slapen is niet goed voor je mindset én gezondheid. 

Lekker in slaap vallen met ontspanningsoefeningen

Richt je op positieve gedachten

Gedachten hebben een grote invloed op je nachtrust. Daarom is het belangrijk om in bed juist niet te piekeren maar je te richten op alles wat leuk was die dag. Benoem hardop voor je gaat slapen alle positieve momenten van de dag, of bespreek ze met je partner. Er is altijd wel iets wat je kunt bedenken. Het werkt echt! 

Ontspanningsoefeningen-foto-5

Span je spiergroepen één voor één aan

Met deze oefening vertraagt je hartslag met maximaal 10 slagen per minuut, verlaagt de bloeddruk en wordt je ademhaling dieper. Ga op bed liggen en span telkens een bepaalde spiergroep kort aan en ontspan daarna. Begin met je voeten, trek ze iets omhoog en span aan en laat ze daarna weer zakken. Strek vervolgens je benen, til op en span aan en laat ze daarna weer zakken. Ga zo verder met de rest van je spiergroepen, van onder naar boven. Een ontspannen lichaam is het resultaat. 


Let op je ademhaling

Ga op je rug op bed liggen, doe je benen iets uit elkaar, leg je armen naast je lichaam met de handpalmen omhoog en sluit je ogen. Concentreer je nu op je ademhaling en voel je lichaam steeds verder in het bed zakken. Is al je aandacht op je ademhaling gericht? Adem diep in via de neus, houd de adem even vast en blaas deze via de mond weer uit. Voel hoe je lichaam zich ontspant bij iedere uitademing. Herhaal dit een aantal keer. 


Ontspanningsoefeningen-foto-1

Vol energie opstaan 

Mini warming-up

Ga rechtop in bed zitten – zet je hoofdeinde rechtop als je boxspring elektrisch verstelbaar is – en draai je hoofd rustig van links naar rechts en weer terug. Houd hierbij je kin op je borst. Draai daarna je schouders los. Sta vervolgens op en draai je heupen rustig. Schud dan je armen en benen uit elkaar. 

Meer kracht met de powerpose

Als je een krachtigere houding aanneemt, ga je je vanzelf sterker voelen. De powerpose is hier een hele goede oefening voor, je stresshormoon wordt meteen verlaagd. Hoe die werkt? Heel makkelijk! Ga in bed zitten, leun iets achterover en leg je handen in je nek. Houd deze pose 2 minuten vol en ga daarna vol energie de dag tegemoet. 

Jezelf de rest van de dag krachtiger voelen? Neem plaats op de rand van het bed en druk je voeten met veel kracht 'de grond in'. Houd dit 10 seconden vol. 

Het wordt een mooie dag 

Moeite met opstaan? Bedenk in bed wat de dag je allemaal gaat brengen en doe daar positieve uitspraken over. Als je jezelf ’s ochtends al overtuigt van het feit dat het een mooie dag wordt, is de kans groot dat het ook daadwerkelijk een mooie dag wordt. Enjoy your day!


Melanie heeft haar eigen praktijk en helpt mensen gelukkiger in het leven te laten staan door middel van een positieve mindset, mindfulness, oefeningen en trainingen. 

Doe je ontspanningsoefeningen in één van onze meest comfortabele bedden: 

Caresse campagne C5

Boxspring Caresse 3800

Verkrijgbaar in diverse maten en uitvoeringen

 2.850,-  1.995,-
 2.109,-  1.920,-